
Cop d'efecte de tres joves del Penedès amb aquest projecte per revolucionar el sistema educatiu
TRES PENEDESENCS DE L’ANY 2005 ESTAN A ESTATS UNITS PER DESENVOLUPAR UN PROJECTE QUE POT REVOLUCIONAR EL SISTEMA EDUCATIU ESPANYOL I CATALÀ
Quantes vegades els alumnes s’han quedat indiferents després que el mestre o la mestra els hi projectés un vídeo relacionat amb l’Assetjament escolar? Doncs quasi sempre. Aquest és el problema que van detectar tres alumnes penedesencs fa un temps. Per remeiar la situació, han ideat una plataforma innovadora, anomenada Social Takeoff, per ajudar a desenvolupar habilitats socials i emocionals i que, conseqüentment, ajudarà a prevenir l’abús escolar.
L’Oriol Jansà i l’Om Ràfols, de l’Institut Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès, i el Marcel Coll, de l’Institut Alt Foix de Santa Margarida i els Monjos, són tres alumnes del 2005 que a mitjan juny es van proclamar campió de “l’Audi Creativity Challenge”, una iniciativa social i educativa d’Audi Espanya que busca potenciar el valor de les idees creatives, fomentar les activitats innovadores i recolzar el talent dels joves del país. Enguany, més de 2.000 alumnes de Batxillerat, ESO i Cicles formatius, agrupats en 537 equips han presentat els seus projectes per donar resposta als diferents reptes d’innovació.
Els tres alumnes, que es coneixen des de fa cinc anys, van haver de superar moltes rondes classificatòries abans d’arribar a la final, la qual va tenir lloc el 17 de juny a Madrid. Tan sols deu equips van poder gaudir de l’experiència. Els projectes foren presentats davant Olivia Mandle, ecologista i defensora dels drets dels animals; Mina El Hammani, actriu; Xavier Verdaguer, emprenedor en sèrie i fundador d’Imagine Creativity Center de Silicon Valley; i José Miguel Aparicio, director general d’Audi Espanya.
El premi que varen guanyar fou un viatge a Silicon Valley (bressol de la tecnologia i la innovació) durant aquest mes de juliol, de fet, ja hi són en aquests moments. Els tres nois, acompanyats del seu mentor Rubén, estan intentant desenvolupar en profunditat el seu projecte i ho estan fent al costat de professionals d’empreses líders en el seu sector, com ara Netflix, Apple, Facebook, Twitter i Google. Una vegada tornin a Espanya, la proposta serà presentada davant de diversos inversos amb la missió de poder ser implantada.
Social Takeoff és una plataforma que els estudiants utilitzaran a classe i que mitjançant diferents dinàmiques, aquests podran desenvolupar habilitats socials i emocionals per prevenir l’abús escolar. Això s’aconsegueix implementant idees del sistema educatiu finès, la que lidera el rànquing dels millors sistemes educatius del món segons la revista “Forbes”.
La plataforma proporciona eines d’investigació, un equip de psicòlegs en línia, eines de comunicació, recursos educatius, anàlisi de seguiment i grups de suport. A més, també s’agafen les característiques típiques dels sistemes de gestió d’aprenentatge populars com “Google Classroom”, cosa que permet als professors crear i gestionar feines i comunicar-se amb els estudiants i els pares. Per incentivar als estudiants, la plataforma també tindrà videojocs dissenyats amb l’ajuda de neuròlegs, com ara jocs de rol, on els alumnes hauran de prendre una sèrie de decisions. Els professors podran donar consells i retroalimentació als alumnes.
Veurem quin serà el futur d’aquesta plataforma, però segons diversos experts té un grandíssim potencial.