Tornen aquestes mítiques enganxines

Comparteix la notícia

Jordi Català fa renéixer les enganxines ‘Toi’, el “precursor absolut” de l’emoticona

Tornen aquestes mítiques enganxines

Tornen aquestes mítiques enganxines

Comparteix la notícia

Jordi Català fa renéixer les enganxines ‘Toi’, el “precursor absolut” de l’emoticona

Les populars enganxines ‘Toi’ tornen a circular des d’aquest dilluns en quioscos i altres punts de venda de l’Estat després de molts anys. El seu creador, Jordi Català, i Panini les han rellançat amb idèntica imatge però amb un llenguatge i situacions posades al dia per arribar a les noves generacions. Les vinyetes del personatge verd amb antenes -del qual es van arribar a vendre 150 milions a l’Estat i a Portugal- ja no es distribueix amb el no menys popular ‘Bollycao’ i tornen amb un àlbum per col·leccionar-les (‘Toi el Toi’).

El seu creador està expectant per veure la “resposta” dels consumidors, però creu que aquest “precursor absolut de l’emoticona” serà un complement a les opcions d’oci digitals dels petits.

Ara fa poc més de deu anys que les enganxines del ‘Toi’, i els seus simpàtics estats d’ànim o situacionals (“Toi cansao”, “Toi enamorao”, “Toi en el cine”, etc.) van deixar de comercialitzar-se. El 2011 Panrico feia la darrera campanya d’ensobrat de la icònica vinyeta dins dels seu producte estrella de brioixeria industrial, que durant molt temps va ser el vehicle principal de difusió del ‘Toi’.

El seu retorn es va començar a planejar el 2019, coincidint amb el 30è aniversari de la creació del personatge nascut l’any 1989 -primer dins d’una secció del diari ‘El Periódico’ i després com a fenomen de masses de la mà de Panrico i el seu producte estrella de brioixeria industrial-.

I veient el ressò de l’exposició que es va organitzar al Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya per celebrar l’efemèride, l’editorial Panini es va interessar pel seu possible renaixement. Des d’aleshores s’ha estat treballant (amb la pandèmia pel mig) al costat del seu creador, el comunicador visual, infografista, periodista i professor de l’escola de disseny EINA, la UAB i la UVic, Jordi Català.

El retorn, un “experiment”

El mateix creador del personatge admet que el seu retorn és “un experiment” a partir d’un èxit pretèrit, i que no saben “molt bé” quina serà la resposta. Però també diu que a jutjar per com han reaccionat els seus nets, “flipats” amb el col·leccionable, la jugada anirà molt bé. En qualsevol cas, Català és de l’opinió que per a les noves generacions “digitals” retornar a l’àlbum –”un format a priori en vies d’extinció”- i tenir l’ocasió d’interactuar presencialment, no només pot resultar sinó que també és desitjable.

Un “estat d’ànim amb antenes”

Tot i la nostàlgia que representa el format i un personatge de finals del segle XX, els dos milions de sobres d’enganxines que Panini fa circular des d’avui per tot l’Estat parlen en un llenguatge actual i són el reflex de la societat del 2022. “Toi conecta@”, “Toi gamer”, etc.

A més, Català creu que pel seu caràcter “sintètic” i perquè representa estats d’ànim, segueix plenament vigent i “a prop” de qui l’observa. Si aleshores el seu èxit va ser “perquè no hi havia res que expressés coses així a nivell visual”, ara podria arribar perquè en el fons remet a un llenguatge simbòlic molt propi de la comunicació digital: “És el precursor absolut de l’emoticona”, afirma.

D’altra banda, la campanya de llançament inclou la difusió de ‘stickers’ de whatsap i altres xarxes i formats de missatgeria digital protagonitzats pel ‘Toi’, i ja existia una aplicació mòbil per incorporar la seva imatge a fotografies. En tot cas, pels més veterans i nostàlgics del ‘Toi’, entre la nova fornada d’enganxines també en circulen alguns milers de ‘vintage’, que reprodueixen els dissenys d’anys enrere.  

‘Toi’ i el català

‘Toi’ s’ha expressat sempre en castellà (i en portugués quan va fer el salt a Portugal). I almenys per ara, ‘Toi’ seguirà sense parlar en català en les enganxines. La distribució estatal complica la seva edició en aquesta llengua, comenta a l’ACN el director de màrqueting de ‘Panini’ a Espanya, Jordi Batlle. Pel que fa al creador del personatge, inidica que la versió digital (app i stickers) ja han inclòs alguns dissenys en català i d’altra banda no descarta en el futur una versió catalana del ‘Toi’ (el ‘Tic’), sobre la qual diu que ja ha treballat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Responsable: Digital Toginama S.L. Finalitat: respondre a les vostres consultes. Legitimació: per al vostre consentiment exprés. Destinataris: no transferirem les vostres dades a tercers, tret de les administracions que estiguin autoritzades legalment. Drets: teniu dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, tal com s’explica en informació addicional. Informació addicional: a la nostra política de privadesa i protecció de dades.