
Cotxe del delinqüent
Les exportacions disminueixen un 14,9% anual en el sisè mes de l’any però augmenten un 30,6% en el primer semestre
L’escassetat de microxips ha agreujat la crisi de producció de vehicles a l’Estat, segons l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC). El sector ha tancat juny amb 172.696 unitats, una caiguda del 18,1% respecte al mateix mes de l’any passat.
En comparació amb les dades prèvies a la pandèmia, la disminució és del 33,8%. Per altra banda, les exportacions també han patit un descens del 14,9% en el sisè mes de l’any en comparació amb el mateix període de l’any anterior, fins a 151.366 unitats.
En l’acumulat en el primer trimestre, la xifra ha arribat a 1.035.609 vehicles, un increment del 30,6% respecte a 2020, però una caiguda del 16,1% en comparació amb el mateix període de 2019. L’escassetat de microxips està colpejant especialment la producció de vehicles, tant en l’àmbit estatal com europeu. Els centres de producció s’estan veient obligats a endarrerir la fabricació i a efectuar mesures especials com la suspensió temporal de línies de producció fins que la falta de semiconductors estigui resolta.
El sector preveu que el ritme de facturació dels components s’ajusti a la demanda del sector de l’automoció a partir del primer semestre de 2022.
En el primer semestre s’han fabricat 1.205.577 vehicles, un increment del 26,1% respecte al mateix període de 2020. Tot i això, aquesta xifra és un 21,6% inferior als nivells assolits en el 2019.
Els principals mercats europeus també se situen molt per sota de les dades de producció registrades el 2019, tot i que estan aconseguint millorar els seus ritmes de vendes. Durant l’últim mes, mercats com Alemanya, França o Itàlia han registrat caigudes del 15,7%, 13,6% i 13,3%, respectivament, respecte a fa dos anys.
Per altra banda, les destinacions ubicades a Europa han rebaixat la demanda un 29,5% per millorar la recuperació dels seus mercats interns, un factor que explica la caiguda del ritme d’exportacions.