Cop d’efecte d’Òmnium Cultural a favor de les famílies de Canet de Mar

Comparteix la notícia

Òmnium Cultural assumeix la defensa jurídica de les famílies de l’escola de Canet per reivindicar la immersió lingüística

Cop d'efecte d'Òmnium Cultural a favor de les famílies de Canet de Mar

Cop d'efecte d'Òmnium Cultural a favor de les famílies de Canet de Mar

Comparteix la notícia

Òmnium Cultural assumeix la defensa jurídica de les famílies de l’escola de Canet per reivindicar la immersió lingüística

Òmnium Cultural ha assumit la representació legal d’algunes famílies de l’escola Turó del Drac, de Canet de Mar, en contra de l’obligació de fer el 25% de les hores en castellà a una aula de P-5. D’aquesta manera, Òmnium considera el cas “estratègic” i “de país” que pot servir per a altres casos similars. L’advocat Benet Salellas considera que fins ara les famílies que defensen la immersió lingüística no estaven representades en aquests procediments i això feia que no es tingués en compte els seus drets davant d’un sol alumne que imposava el 25% de castellà a la resta. Les famílies i Òmnium han presentat un escrit d’oposició a la demanda davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que resoldrà el cas en els propers mesos.

El president d’Òmnium, Xavier Antich, ha assegurat que “si algú es pensa que pot posar l’escola al seu servei no coneix la societat catalana”. El de Canet “és un cas paradigmàtic i de país”, ha dit Antich, que ha fet una crida a la societat catalana a enfortir el front en defensa de l’escola. “El model educatiu no el decideixen els tribunals, som davant d’una intromissió intolerable i injustificada que no respon a motius pedagògics i és impròpia de societats democràtiques”, ha dit. “Volem invalidar cada iniciativa que tingui la temptació de trencar el model d’escola catalana, que és consens de país i exemple de cohesió i d’aprenentatge”, ha conclòs.

Durant la presentació, Antich ha explicat que l’entitat s’ha posat al servei de les famílies organitzades de Canet, oferint defensa jurídica i assessorament sociolingüístic, per muscular la resposta ciutadana davant de tots els intents de fractura. L’escrit d’oposició desplega arguments sociolingüístics i jurídics amb tres proves pericials: una demolingüística, una sociolingüística a l’escola i una sociolingüística als mitjans de comunicació.

No obstant això, Antich ha demanat a la ciutadania que es mobilitzi, que mobilitzi recursos jurídics, que doni suport a la comunitat educativa i que creï una xarxa transversal en defensa de l’escola, perquè “la complexitat lingüística no es resol als tribunals”.

Salellas ha reiterat que el marc jurídic de l’estat només preveu la protecció d’aquest model de llengua vehicular. “No pot ser que els acords internacionals siguin vulnerats per un tribunal, que donen cobertura al model vigent i no al que ara han dictat els jutges”. De fet, ha assegurat que ni la Constitució, ni l’Estatut ni les lleis educatives exigeixen que el castellà sigui vehicular a l’escola, sinó al contrari, i que fins ara el Tribunal Constitucional no ha avalat el dret de les famílies a escollir la llengua de l’escola. Si a partir d’ara fos així, això obriria la porta a les famílies que volen el català a l’escola a defensar el seu dret davant del Tribunal Europeu dels Drets Humans.

“Anirem redoblant esforços, arguments i proves perquè més enllà de la dimensió ideològica no hi ha cap argument jurídic i sociolingüístic que avali el 25% de castellà”, ha afegit. Per a Salellas, els magistrats parteixen de la premissa que la cooficialitat implica obligatòriament ser la llengua vehicular a l’escola, quan això legalment no ha de ser així, i no admeten que el català tingui preeminència en algun àmbit social per tal de contrarestar la seva inferioritat.

De moment, però, el TSJC ha revocat la petició de mesures cautelars presentades per les famílies, que demanaven no aplicar el 25% de castellà fins que hi hagi sentència ferma. El tribunal al·lega que la sentència del mateix TSJC sobre el 25% de castellà a tot el sistema educatiu ha esdevingut ferma.

Helena Díaz, mare d’un dels alumnes de la classe de P5 de l’Escola Turó del Drac afectada, ha llegit un escrit en el que els familiars asseguren que tenen “el ferm compromís de no defallir”. “Volem persistir per defensar un model que funciona per enfortir els valors cohesionadors i integradors de la nostra societat”, ha dit, i ha conclòs que “el poder executiu s’ha quedat curt”.

Un pare de l’escola, Roger Soler, ha dit que al centre no hi havia cap conflicte lingüístic previ i que de moment s’ha preservat la convivència a l’escola, tot i lamentar que la família que ha causat aquest procediment judicial ha estat “instrumentalitzada”.

Òmnium també ha expressat que s’adhereix a la vaga convocada per aquest dimecres en rebuig a la imposició de percentatges de castellà a l’escola.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Amb la col·laboració de:

Edita
Change privacy settings