Grans números d’oficines a Barcelona

Barcelona podria registrar un “molt bon any” el 2021 i tancar l’exercici amb una inversió en oficines de 1.000 MEUR

Comparteix la notícia
Grans números d'oficines a Barcelona

Grans números d'oficines a Barcelona

Barcelona podria registrar un “molt bon any” el 2021 i tancar l’exercici amb una inversió en oficines de 1.000 MEUR

Barcelona podria registrar un “molt bon any” el 2021 i tancar aquest exercici amb una inversió en oficines de 1.000 milions d’euros, segons la consultora immobiliària CBRE. La capital catalana ha assolit “nivells de rècords històrics” en el primer semestre, amb un import de 694 milions d’euros, i ha concentrat el 83% de tota la inversió realitzada a l’Estat durant aquest període.

Tot i això, la demanda d’oficines caurà un 7% en els pròxims tres anys, una reducció accelerada per l’impacte del teletreball. Els ‘coworkings’ seran un dels segments més beneficiats per l’escenari post-pandèmic i guanyaran pes en el mercat com espais de reunió “flexibles i polivalents”.

La capital catalana ha tancat el primer semestre de l’any amb la millor dada d’inversió dels últims catorze anys. Aquest fenomen s’explica per l’existència de capital “embassat” per la pandèmia, en cerca d’oportunitats d’inversió, i els fonamentals “històricament molt bons” de Barcelona.

La ciutat també ha assolit “nivells de rècords històrics” amb relació al seu pes respecte a la resta de l’Estat i ha concentrat un 83% del volum d’inversió.

La tendència registrada en la primera meitat de l’any es mantindrà en el segon semestre i CBRE preveu tancar l’exercici amb una inversió pròxima als 1.000 milions d’euros. “Un volum d’inversió anual d’aquesta xifra és un molt bon any”, afirma el director de l’oficina de CBRE a Barcelona, Xavier Güell. En els últims catorze anys, només s’ha superat aquesta xifra el 2007, amb una inversió de gairebé 2.000 milions, i el 2019, amb prop de 1.400 milions.

Tot i les bones previsions en matèria d’inversió, la demanda d’oficines es reduirà un 7% en els pròxims tres anys per l’impacte del teletreball. Aquest escenari portarà a la majoria de les organitzacions a apostar per un “model híbrid” i combinaran la feina en remot amb el treball presencial.

Precisament, Barcelona és una de les ciutats millors posicionades a l’hora d’adoptar aquests models de treball amb més rapidesa després de la pandèmia, segons el rànquing ‘Hybryd Working Index’ elaborat per Savills Aguirre Newman.

Alguns dels factors que expliquen aquest posicionament són la durada del confinament, el preu dels contractes de lloguer, l’eficiència dels espais de treball o la flexibilitat prèvia a la pandèmia. Des del punt de vista dels empleats, també incideixen la mida dels habitatges, la velocitat mitjana de banda ampla i la mobilitat o composició de la població.

“Serà molt difícil justificar la necessitat de treballar de manera presencial tota la jornada. En remot, els empleats han estat capaços de fer la feina, complir amb els objectius i augmentar la seva productivitat”, afirma el professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Manel Fernández.

El nou model de treball mantindrà les oficines o els ‘coworkings’ com a espais de trobada i de treball en equip, i apostarà pel teletreball a l’hora de fer tasques individuals que requereixin “alta concentració i el mínim d’interrupcions possibles”. Aquesta tendència provocarà canvis en el disseny de les oficines, amb espais més polivalents i preferència per zones obertes i exteriors.

En els últims anys, el segment de les oficines havia treballat molt per oferir “experiències” als empleats, una tendència que es consolidarà encara més després de la pandèmia.

Les empreses també seran “més sensibles” als temps de desplaçaments del personal, segons anticipa el director de l’oficina de CBRE a Barcelona. Això provocarà la “disgregació” de les companyies en dues seus o la instal·lació d’espais “satèl·lit” al voltant de la ciutat des d’on poder treballar.

El ‘coworking’ surt reforçat de la pandèmia

Un d’aquests espais podrien ser els ‘coworkings’, que majoritàriament estan rebent dos tipus de clients. “El primer és l’empresa que ha redissenyat l’oficina central perquè sigui un espai de trobada i contracta ‘coworkings’ perquè els empleats hi puguin anar a treballar. També veiem companyies que van deixar l’oficina per la pandèmia i ara els empleats són els principals impulsors de la contractació d’espais de ‘coworking'”, assegura la consellera delegada de Cloudworks, Marta Gràcia.

En un primer moment, els ‘coworkings’ van ser un dels segments més afectats per la pandèmia pel perfil de clients, majoritàriament autònoms o petites empreses. “Creiem que poc a poc tornarà a agafar inèrcia i tornarà a tenir un paper relativament destacable dins el mercat. És un sector que té futur”, vaticina el director de l’oficina de CBRE a Barcelona.

De fet, Cloudworks va registrar una ocupació del 52% durant els primers mesos de la pandèmia i actualment ja ha arribat al 82%. Aquest juliol, la companyia ha inaugurat ‘Casa Les Punxes’, un nou centre amb 70 places, i preveu obrir-ne un altre al número 112 del carrer Àvila amb 250 posicions.

Com en el cas de les oficines, els ‘coworkings’ també han adaptat el seu disseny a la nova realitat. El 2015, un 10% de l’espai era zona comuna i la resta es destinava al treball. El 2019, aquest percentatge ja va augmentar fins al 30% i els gestors d’aquests espais van començar a apostar per zones comunes grans, taules elevables o cabines telefòniques.

“Això només anirà a més”, vaticina Gràcia. La consellera delegada de Cloudworks assegura que el percentatge de la zona comuna encara podria créixer una mica més, però afirma que el principal objectiu és crear zones “polivalents i flexibles” que puguin servir per treballar, mantenir una reunió o acollir un esdeveniment de 15 o 20 persones.

La “flexibilitat” no només s’evidencia en el disseny dels espais, sinó també en les polítiques d’aquestes empreses. Abans de la pandèmia, els plans setmanals o diaris eren “residuals”. L’any passat, l’augment de l’interès per ofertes més flexibles va portar l’empresa a crear un paquet de 20 bons per utilitzar a totes les ubicacions de Cloudworks durant dos mesos.

“Aquesta situació ha servit per replantejar el món de les organitzacions i el model de treball vigent fins ara s’ha dinamitat”, sosté el professor de la UOC. Més enllà del canvi en els espais i les maneres de treballar, Fernández preveu que el teletreball comporti també un debat sobre les jornades de feina actuals.

En aquest cas, els ‘coworkings’ també esdevindran una “solució” a les noves necessitats en el món del treball i permetran ser un espai de trobada amb altres professionals i treballar de manera “completament diferent i més connectada” amb diferents persones.

Comparteix la notícia

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Amb la col·laboració de:

Edita
Change privacy settings

Els nostres socis recolliran dades i faran servir cookies per oferir-li anuncis personalitzats i medir el rendiment Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca