ERC fa una exigència al PSOE que l’any passat no es va complir… i que enguany tampoc es complirà

Comparteix la notícia

ERC reclama al govern espanyol un “mecanisme de garantia” sobre l’execució de les inversions

ERC fa una exigència al PSOE que l'any passat no es va complir... i que enguany tampoc es complirà

ERC fa una exigència al PSOE que l'any passat no es va complir... i que enguany tampoc es complirà

Comparteix la notícia

ERC reclama al govern espanyol un “mecanisme de garantia” sobre l’execució de les inversions

ERC ha reclamat aquest dijous a l’executiu espanyol la creació d’un “mecanisme de garantia” sobre l’execució de les inversions als pressupostos que eviti que –com aquest any- només s’hagin desplegat un 16% dels fons compromesos en inversió. Ho ha fet a través de la intervenció del diputat Joan Margall, que ha recordat que malgrat que ERC té “molts motius” per presentar una esmena a la totalitat, ha optat per la “responsabilitat” i per posar els seus vots “a treballar”.

Ha rebatut a Junts que fer caure els pressupostos no suposaria la caiguda del règim del 78, sinó prorrogar els anteriors, i ha insistit que la negociació permet també “construir una solució democràtica” al conflicte entre Catalunya i Espanya.

En la seva intervenció, Margall ha retret al govern espanyol el baix nivell d’execució de la inversió pública, menor al 16% al mes de juny del 2022. “Seguim el mateix camí que l’any passat, quan es va executar només el 35% del total pressupostat”, ha dit. “És evident que en aquest camp no podem confiar en vostès, que sempre incompleixen i sempre penalitzen els mateixos”.

Per això, segons Margall cal “reconstruir les confiances sobre una base diferent” perquè “el seu crèdit ha acabat” i “és imprescindible la creació d’un mecanisme de garantia per a un correcte nivell d’execució de les inversions de l’Estat a Catalunya”, perquè “el primer a complir les seves lleis ha de ser el mateix govern”.

Margall ha afirmat que malgrat que ERC tenia “molts motius” per presentar una esmena a la totalitat contra els comptes de Montero, “volem apostar per la responsabilitat” i “per ser útils a la gent”, cosa que “passa per posar els nostres vots i la nostra força negociadora a treballar per millorar aquests pressupostos”. “La negociació només ha començat i serem ambiciosos i exigents com sempre”, ha dit.

També ha rebatut el discurs de Junts. “No negociar aquests pressupostos no faria caure la monarquia, ni el règim del 78, i l’únic que aconseguiria seria que es prorroguessin els anteriors o que s’intentessin aprovar amb una majoria alternativa més hostil per als interessos de Catalunya”. “En aquest cas, com en altres en la vida, no negociar significa perdre”, ha sentenciat.

A més, ha recordat que hi ha “una altra raó” per negociar els pressupostos: “construir una solució democràtica” al conflicte entre Catalunya i l’Estat i “avançar en la desjudicialització” perquè milers de persones estan encausades “pel simple fet de ser independentistes” i el 80% dels ciutadans creuen que “la solució passa per la política”.

“Vostès decideixen si estan al costat del 80% de la ciutadania de Catalunya i del que ens diu la Comunitat Internacional, o al costat del PP i de Vox”, ha dit.

El diputat d’ERC ha recordat que aquests “no són els pressupostos” dels republicans perquè perpetuen “un model d’Estat que no és el nostre” i que “en massa ocasions més que servir la ciutadania se serveix d’ella per mantenir els privilegis dels de sempre” i perquè incrementen la despesa militar.

Segons Margall, les polítiques econòmiques del govern espanyol són “només pedaços, no drets” i “quan l’esquerra converteix les polítiques socials en caritat, en comptes de redistribució, en realitat fa de dreta”.

ERC també ha criticat que els pressupostos incorporin una partida de més de 8 milions d’euros per a la Casa Reial, i ha apuntat que malgrat el “vulgar intent de mostrar-se transparent” ningú explica quines són les assignacions amagades en altres partides a favor de la monarquia. “governi qui governi, a Espanya sempre guanya la monarquia”.

Amb tot, Margall ha afirmat que els comptes incorporen mesures “positives” que “van en la bona direcció” però que “són insuficients”. Els pressupostos, ha dit, haurien d’anar acompanyats d’altres mesures com la limitació del preu del lloguer, el canvi de model energètic, el finançament local i una profunda reforma fiscal.

Els republicans també han reivindicat que els nous impostos a les energètiques i la banca –que han de generar ingressos de 3.500 milions- siguin recaptats i gestionats per les comunitats autònomes, que són les encarregades de proveir els serveis bàsics als ciutadans.

Margall també ha reclamat un reforçament de la lluita contra el frau fiscal perquè les grans empreses i fortunes “paguin el que els toca”, perquè la inspecció d’hisenda se centra en els petits contribuents i no en els grans defraudadors.

Margall ha “reconegut” avenços en la lluita contra la pobresa energètica, amb l’increment del bo social tèrmic, però “el model oligopòlic” del sistema energètic espanyol requereix una reforma “profunda”.

Els republicans proposen que el fons del Ministeri d’Indústria destinat a préstecs a empreses de la indústria militar es destini a les pimes, que només reben 166 milions d’euros addicionals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Responsable: Digital Toginama S.L. Finalitat: publicar els vostres comentaris. Legitimació: per al vostre consentiment exprés. Destinataris: no transferirem les vostres dades a tercers, tret de les administracions que estiguin autoritzades legalment. Drets: teniu dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, tal com s’explica en informació addicional. Informació addicional: a la nostra política de privadesa i protecció de dades.