Economia

Cop d'efecte d'Ametller Origen amb una important inversió

La companyia aspira a tenir una quota de mercat del 8% el 2027 amb tota la producció neutra d'emissions contaminants

16 de febrer de 2021 (13:52 CET)

Ametller Origen
Ametller Origen

El grup Ametller Origen s'ha proposat invertir 50 milions d'euros (MEUR) en l'expansió de la companyia els propers tres anys. El director general de la firma, Josep Ametller, ha anunciat aquest dimarts que la firma alimentària vol seguir eixamplant el mapa de les 111 botigues actuals, 15 de les quals aixecaran la persiana aquest any, mentre també treballa en altres models de negoci. Més a llarg termini, de cara al 2027, el propòsit de Grup Ametller és assolir una producció totalment neutre d'emissions contaminants i arribar a una quota de mercat del 8%. Són els reptes marcats per la companyia quan tot just ha tancat les dades del 2020: l'últim any ha facturat 370 MEUR, un 19% que l'exercici anterior. Ametller preveu focalitzar els 50 MEUR del pla d'expansió en l'obertura de nous establiments –principalment botigues- i en ajustar la logística a la demanda. Tot i que no ha detallat com serà aquest creixement, sí que ha avançat que aquest any la firma preveu superar les 2.000 hectàrees de conreu, posar en marxa quinze botigues noves i un nou negoci similar al Mercat d'Autors de Barcelona. "Replicarem el mateix concepte però amb una altra vessant, seguint amb la innovació permanent", ha avançat.

Més a llarg termini, Ametller ha desgranat en una breu roda de premsa telemàtica quines són les aspiracions de la companyia de cara al 2027, quan s'ha proposat aconseguir una producció 100% lliure d'emissions contaminants. El director general de la firma ha ressaltat que la fita està marcada "23 anys abans del que estipulen els acords governamentals de la cimera del Canvi Climàtic de París del 2015".[banner-DFP_1]

La intenció de la companyia és garantir la neutralitat contaminant des de la producció agrícola i ramadera fins a la distribució final. Un propòsit al qual Ametller hi suma l'aspiració d'ocupar el 8% de la quota de mercat del sector. La companyia no ha calculat la inversió necessària per arribar-hi, però la Direcció ha destacat que "es pot aconseguir un impacte mediambiental molt bèstia si el 8% de quota de mercat és amb zero emissions". "Ens veiem capaços de transformar el món venent bledes", ha afegit Ametller.

En aquesta línia, l'empresa acaba de posar en marxa dos consells assessors de Sostenibilitat i Salut, formats per especialistes científics. La intenció és que aquests òrgans interns marquin les polítiques empresarials a seguir per anar reduint la contribució al canvi climàtic i, alhora, fomentar l'alimentació saludable.

Des del Consell Assessor de Sostenibilitat, la coordinadora Amaya Prat ha avançat que aquest 2021 Grup Ametller posarà en marxa un sistema de recollida selectiva dels envasos a les botigues a través d'unes bosses que es distribuiran entre els clients. Prat ha celebrat que serà la primera companyia retail a implantar aquest sistema. La previsió és fomentar també el reciclatge i la reutilització els productes distribuïts a través d'internet.

Des del mateix grup assessor, Prat ha destacat que la companyia ha tancat acords amb diverses ONG per evitar el malbaratament alimentari, de manera que els fan arribar productes propers a la data de caducitat per garantir-ne el consum. Segons Ametller Origen, amb aquesta pràctica l'últim any van estalviar 500.000 quilos d'emissins de CO2.

En paral·lel, la coordinadora del Consell Assessor de Salut, Eulàlia Vidal, ha detallat que la companyia preveu tancar el 2021 aconseguint que tots els productes estiguin dins els estàndards estatals pel que fa als nivells de sal, sucres afegits i greixos. Ara mateix, segons Vidal, la meitat dels productes se situen en aquests paràmetres. En paral·lel a aquest propòsit, els assessors de Salut també tenen previst fomentar la pedagogia alimentària entre els clients i potenciar la recerca per reduir la producció de carn vermella i processada.

2020, l'any de "l'explosió" de l'e-commerce

Grup Ametller ha detallat els plans mediambientals coincidint amb la presentació dels resultats del darrer exercici. Segons les dades fetes públiques aquest dimarts, la companyia va tancar el 2020 amb una facturació de 370 MEUR. La xifra suposa un 19% més que l'any anterior, un creixement que es manté estable durant els darrers anys. En el cas específic de les vendes a tercers, la facturació va ser de 310 MEUR, un 24% més que el 2019. No ha concretat quina va ser l'activitat en l'àmbit de la restauració.

On la companyia ha constatat una "explosió" és en les vendes per internet, ha destacat Josep Ametller. Així, han passat d'1'5 MEUR durant el 2019 a facturar 9 MEUR l'últim any. Ametller ho situa dins un creixement general de tot l'e-commerce del sector de l'alimentació degut a la pandèmia, si bé ha reconegut que la companyia "no estava preparada" per un creixement tan elevat i brusc.

En aquest sentit, un centenar de treballadors de la divisió de la restauració es va reubicar per atendre la demanda on-line, mentre també van re col·locar personal a les botigues. Al mateix temps, l'empresa va invertir 26 MEUR en l'adequació dels magatzems de fruita i verdura, de producte sec i de refrigerats, amb la creació de dos centres de distribució amb capacitat per a 1.500 comandes diàries. En comparació al 2019, la inversió va ser d'un 70% més.

En canvi, pel que fa a la plantilla, l'increment de treballadors va ser del 6%. Un augment que Ametller ha definit com a "moderat" en comparació a les altres dades, assegurant que l'any anterior la firma ja havia fet una "gran inversió" en l'equip humà. Actualment, la companyia té 2.737 treballadors en plantilla.

Fes-ho córrer
Més notícies
Destacades