Nou cas de discriminació lingüística a un Hospital del País Valencià

Comparteix la notícia

Una ciutadana denuncia que una zeladora de l’Hospital Marina Baixa l’ha obligada a parlar en castellà: “i damunt ve ací i em parla en valencià!”

Nou cas de discriminació lingüística a un Hospital del País Valencià

Plataforma per la Llengua esclata contra Ada Colau per emetre la final de la Champions femenina en castellà a la pantalla gegant de la plaça Catalunya

Comparteix la notícia

Una ciutadana denuncia que una zeladora de l’Hospital Marina Baixa l’ha obligada a parlar en castellà: “i damunt ve ací i em parla en valencià!”

Segons la víctima, la treballadora de l’hospital de la Vila Joiosa va criticar el seu dret d’expressar-se en valencià i va justificar que “en oposicions no demanen saber parlar valencià i a mi no em fa falta”.

Plataforma per la Llengua ja ha demanat a la Conselleria de Sanitat que investigue els fets i presentarà una reclamació al nou servei IgualaT de la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència.

Plataforma per la Llengua ha rebut la queixa d’una ciutadana que denuncia que una zeladora de l’Hospital Marina Baixa de la Vila Joiosa la va obligar a parlar en castellà quan era a l’hospital per visitar una familiar ingressada. L’entitat ja ha demanat a la Conselleria de Sanitat que investigue els fets, estudia les vies legals per denunciar la discriminació i presentarà una reclamació al nou servei IgualaT, de la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència de la Generalitat Valenciana.

Els fets denunciats van passar el divendres primer d’abril quan la ciutadana es va adreçar en valencià a la zeladora de la recepció, que li va demanar que li parlés en castellà: “en espanyol, perquè no t’entenc”. La ciutadana va optar per continuar parlant en valencià, a poc a poc, tot traduint-li les paraules clau: “pacient és igual a paciente, sí?”. Però la treballadora no li va fer cas i amb menyspreu va demanar al company de la ciutadana si ella no sabia parlar castellà. Segons explica ell, la zeladora va criticar el dret de la ciutadana d’expressar-se en la seva llengua i va exclamar, en castellà: “i damunt ve ací i em parla en valencià!”.

El company de la víctima va defensar que parlar en valencià era totalment legal segons la mateixa constitució, tenint en compte que es trobaven en un hospital públic en un territori amb dues llengües oficials, però la zeladora li va respondre, en castellà, que “en oposicions no demanen saber parlar valencià” i va concloure exclamant “a mi no em fa falta!”. Finalment, la parella va poder visitar la familiar ingressada, però no va ser gràcies a esta zeladora, que no els va voler respondre si no canviaven al castellà.

L’ONG del valencià denuncia que el fet de negar l’atenció sanitària a un ciutadà per parlar en valencià és contrari a l’Estatut d’autonomia de la Comunitat Valenciana, que determina en l’article 9.2 que els “ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l’Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seus dos llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada”.

A més, l’actuació de la zeladora també incompleix la Llei 4/1983, que explicita en l’article 3 que la ciutadana té dret a expressar-se en valencià sense que puga derivar-se’n “qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció”. Igualment, per l’entitat, la treballadora va incomplir l’article 19 de l’Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, que obliga a respectar la Constitució i l’Estatut d’autonomia, i a exercir la professió complint els principis ètics que siguen aplicables.

A més de demanar a la Conselleria de Sanitat que investigue els fets i de presentar una reclamació al nou servei IgualaT de la Conselleria d’Igualtat i Vicepresidència, Plataforma per la Llengua també ha demanat a la Conselleria de Sanitat que informe per escrit el personal sanitari de l’hospital del seu deure legal de garantir que els ciutadans puguen expressar-se en valencià.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Responsable: Digital Toginama S.L. Finalitat: respondre a les vostres consultes. Legitimació: per al vostre consentiment exprés. Destinataris: no transferirem les vostres dades a tercers, tret de les administracions que estiguin autoritzades legalment. Drets: teniu dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, tal com s’explica en informació addicional. Informació addicional: a la nostra política de privadesa i protecció de dades.