
Oficina Seguridad Social
Tots els detalls que has de saber sobre l’Ingrés Mínim Vital
L’Ingrés Mínim Vital és una prestació no contributiva de la Seguretat Social que garanteix als seus perceptors uns ingressos mínims. És un dret del qual els ciutadans podran beneficiar-se sempre que es compleixin els requisits necessaris, igual que ocorre amb la pensió de jubilació o la prestació per desocupació. L’objectiu és ajudar a les persones que tenen més necessitats.
Segons els pressupostos generals de l’Estat, les percepcions per l’Ingrés Mínim Vital pujaran aquest 2023, respecte 2022. D’aquesta manera, enfront del 8,5% que s’aplicarà a les pensions generals, es produirà un increment del 15% per a les pensions no contributives de jubilació i invalidesa així com per a l’Ingrés Mínim Vital.
Quins són els requisits per a accedir a aquesta ajuda?
Tenir almenys 23 anys, o 18 anys si hi ha menors a càrrec i no ser beneficiari de pensió contributiva per jubilació o incapacitat permanent, ni de pensió no contributiva per invalidesa o jubilació.
Complir un any de residència legal a Espanya.
Haver viscut independentment almenys 1 any en el cas de famílies i 3 anys en el cas de persones soles.
En el cas d’unitats de convivència, haver-se format almenys 1 any abans de la sol·licitud.
Haver sol·licitat prèviament les prestacions a les quals es pogués tenir dret.
Podran ser beneficiàries de l’Ingrés Mínim Vital les persones que temporalment siguin usuàries d’una prestació de servei residencial, de caràcter social, sanitari o soci-sanitari.
Quins són els ingressos màxims?
No tothom pot cobrar aquesta pensió. És necessari no depassar un llindar d’ingressos. Els ingressos mensuals han de ser inferiors als 491,63 euros en el cas d’una persona adulta que viva sola i s’incrementen altres 147,49 euros més al mes per cada persona addicional, adulta o menor, que convisqui en la unitat de convivència, amb un límit de 1081,59 euros al mes.
Com es pot sol·licitar?
La petició haurà de realitzar-se mitjançant una sol·licitud de la persona interessada pels canals telemàtics pertinents. En aquest sentit, la seu electrònica de la Seguretat Social està habilitada per a això i també existeix un número de telèfon gratuït per a cridar. Igualment es pot enviar la documentació per correu ordinari. Les Comunitats Autònomes i els Ajuntaments actuaran com a entitats col·laboradores i ajudaran els ciutadans a realitzar aquest tràmit.
Comprova-ho
En la web del Ministeri de Treball i Seguretat Social existeix un formulari perquè puguis comprovar si ets mereixedor d’aquest ingrés. Només has d’emplenar el formulari de sol·licitud.
